close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אילו מכשירי מדידה ישנם ולמה הם משמשים?

מערכת שורשכג אייר, תשעט28/05/2019

מכשירי מדידה הם באופן טבעי כלים שמאפשרים מדידה מדויקת ונוחה של אורך, טמפרטורה, מהירות, משקל ועוד גדלים פיזיקליים רבים. כולנו מכירים כמובן מכשירים רבים ובהם מד המהירות במכוניות שלנו, המאזניים שתפקידם הוא למדוד מסה, הסרגל, השעון ועוד

תגיות:
אנלוגיים או דיגיטליים?
הבחנה בסיסית בין כל הסוגים של מכשירי המדידה היא לפי אופי מנגנון המדידה וסוג התצוגה. גם המדידה וגם התצוגה יכולים להיות אנלוגיים או דיגיטליים, ובהתאם ניתן לסווג את המכשירים ל-4 קבוצות:
30px;">** מכשירים שבהם מנגנון המדידה אנלוגי וגם התצוגה אנלוגית.
* מכשירים שבהם מנגנון המדידה דיגיטלי וגם התצוגה דיגיטלית.
* מכשירים שבהם מנגנון המדידה אנלוגי ואילו התצוגה דיגיטלית.
* מכשירים שבהם מנגנון המדידה דיגיטלי ואילו התצוגה אנלוגית.

משקולת כיול
משקולות כיול הן סוג ספציפי של מכשירי מדידה והשימוש בהן הוא כמובן כדי לוודא שהמאזניים מכוילות היטב. בין השאר תמצאו מכשיר זה במעבדות מתקדמות ועוד. החומרים שמהם עשויות המשקולות הם ברזל, אלומיניום, נירוסטה, טיטניום או פליז – חומר עמיד.שמבטיח פעולה מוצלחת לאורך זמן רב.

מגר אדמה
עוד סוג של מכשיר מדידה, קצת פחות מוכר, הוא מגר אדמה.
המטרה של כלי זה היא מדידת עוצמת התנגדות של מסת אדמה. ניתן לעשות זאת עם צבתות או בעזרת אלקטרודות, כך שישנם שני סוגים עיקריים של מגרי אדמה. בשניהם המדידה מסתמכת על הארכת הארקות יסוד.

מכשירי מדידה של לחץ
מכשירי המדידה של לחץ נקראים מתמרים וליתר דיוק מתמרי לחץ. מכשיר זה מאפשר למדוד לחץ של גזים וגם לחץ של נוזלים. ההגדרה של לחץ היא מידת הכוח שאנחנו זקוקים לה כדי לעצור את ההתפשטות של הגז או הנוזל, והיחידה היא כוח לשטח.
בין השאר ניתן למצוא מכשירי מדידה מסוג זה במערכות גז, במכלי לחץ ובמערכות זרימה. על-מנת לוודא רמת דיוק גבוהה נדרשת עמידות גבוהה מאוד של המתמרים.

מדידת מיקום סיבובי
עוד קטגוריה חשובה היא מערכות שמבצעות מדידת מיקומים סיבוביים. מכשיר מדידה זה יכול להיות טכומטר דיגיטלי ועוד אופציה נפוצה היא סטרובוסקופ. השימוש העיקרי במערכות מדידה אלה הוא כחלק ממערכת בקרה ושליטה על משאבה הידראולית מסוגים שונים.

מד טמפרטורה וזרימת אוויר
מכשירי מדידה חשובים ונפוצים אחרים הם מדי זרימת אוויר, שמודדים את עוצמתה של הרוח, ומדי טמפרטורה שמודדים כמובן את רמת החום.

המדידה של הטמפרטורה היא פעולה הכרחית בכל חדר קירור או הקפאה כדי לוודא שמזון רגיש לא נחשף לתנאים שעלולים לפגוע בו וכתוצאה מכך הופך למסוכן בעצמו, במפעלי אלקטרוניקה שיש בהם רכיבים רגישים לחום, במפעלים שמייצרים תרופות (עוד פריט רגיש לחום), בכלי רכב שבהם מובלים פריטים רגישים ובפרט מזון מן החי ועוד.

מד עוצמת רוח ניתן למצוא כמובן בכל תחנה מטאורולוגית. גם במתקנים תעשייתיים רבים יש מד זרימת אוויר, שכן רוח היא אנרגיה עוצמתית שאפשר להמיר אותה לכוח.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה